Rubriky
Finance Forendors tipy Od všeho něco

Platit za obsah je normální. Máme na to data

Když jsme naši platformu v roce 2021 spouštěli, slýchávali jsme od některých lidí, že Češi nikdy nebudou chtít za obsah platit. Po téměř třech letech na trhu se můžeme podívat, jestli měli pravdu.

TL;DR: Neměli 😁

Trendy v konzumaci audiovizuálního obsahu

Zaostříme si na podcasty, protože audiovizuální obsah je v tuhle chvíli mezi podporovateli nejoblíbenějším formátem. Lidé u něj tráví v průměru 12 h měsíčně (přesněji 777 minut).
V poslechu podcastů vedou o něco málo ženy (53 %), i když ani muži (47 %) nezůstávají pozadu. Zajímavá jsou také čísla ukazující průměrnou délku audiovizuálního obsahu. Zatímco v roce 2021 byla průměrná délka jednoho příspěvku 60 minut, v roce 2022 klesla téměř na polovinu (36 minut). Od roku 2023 se délka ustálila na 41 minutách.

Podporovatelé jsou svým tvůrcům věrní

Často tvrdíme, že dobrá komunita je základ úspěšného tvůrce. A čísla nám to opět potvrzují. Ukazuje se totiž, že lidé si nejvíce předplácejí toho „svého“ tvůrce, který je na Forendors přivedl a jsou mu věrní.

Naprostá většina podporovatelů (94%) si předplácí jen jednoho tvůrce. Menší skupinu (5 %) tvoří lidé, kteří odebírají placený obsah od dvou tvůrců současně. Jen zřídka (1 %) si lidé předplácejí tři a více tvůrců. 
Věrnost také dokazují v délce předplatného – průměrně totiž podporovatel u placeného obsahu zůstává 303 dnů (tedy cca 10 měsíců). Tahle čísla vyvracejí diskuze o tom, že je novým trendem předplatit si podcast na jeden měsíc, poslechnout si všechny epizody a pak předplatné zrušit.

Kdy se nejvíc poslouchá?

Poslechovost je v každém měsíci trochu jiná. Z našich čísel ale jednoznačně vyplývá, že mezi měsíce, kdy se audiovizuální obsah konzumuje nejvíc, patří květen, říjen a listopad. Nejslabším měsícem je naopak prosinec. Ten to ale dotahuje tím, že se během něj prodá nejvíc předplatných jako dárek

Darování předplatného se stává velmi oblíbenou možností, jak někomu udělat radost.  Kvalitní obsah totiž často potěší víc, než hmotný dárek. Taky se ukazuje, že si lidé po jeho vypršení často sami daného tvůrce předplatí.

Kolik průměrně stojí dobrý obsah?

Jak jsme si už ukázali, lidé rádi podpoří své oblíbené tvůrce a za kvalitní a hodnotný obsah chtějí platit i dlouhodobě. V historii Forendors jsme zatím neměli ani jeden měsíc, kdy by se předplatilo méně obsahu, než v předchozím měsíci. 

Částka, kterou podporovatelé měsíčně průměrně za obsah zaplatí, vycházela v roce 2023 na 148 korun. Oproti roku 2022 se tak jednalo o 5% nárůst. 

Data nám ukazují, že oblíbenost placeného obsahu roste. Potvrzuje to naše přesvědčení, že lidé mají své tvůrce opravdu rádi, chtějí je podpořit a jsou rádi součástí jejich komunit. A že platit za obsah je opravdu normální.


Tudy se jde zpět na Forendors.