V našich příspěvcích i článcích často zmiňujeme pojem „Creator(s) economy“ a hashtag #creatorseconomy se objevuje i pod našimi příspěvky na Instagramu. Možná jste sami pátrali po tom, co se pod tímhle pojmem skrývá, možná ještě trochu tápete. Tak si to pojďme vysvětlit.
Co si pod pojmem Creator(s) economy představit?
Obecně se dá říct, že je to monetizace kreativního obsahu, který tvoří jednotlivci nebo menší týmy.
S rozvojem sociálních sítí a internetu může v dnešní době tvořit obsah každý. Pokud je v tom člověk dobrý, dokáže si vytvořit celkem slušnou základnu fanoušků. Jestliže to posune ještě dál, správně komunikuje se svou komunitou a postupně se pro ně stává srdcovkou, dřív nebo později se začne zamýšlet nad tím, jak svůj obsah monetizovat.
Tvůrce si může vybrat z několika variant monetizace, jako je např. sponzorství či spolupráce s firmami, vlastní e-shop, atd. To nejlehčí, čím může začít, je přesměrování publika na některou z monetizačních platforem (třeba zrovna k nám na Forendors). Sám si může určit cenovou hladinu a s využitím své fanouškovské základny pak informaci sdílí na dalších sociálních sítích. Pokud se rozhodne pro tento krok, je dobré si připravit plán obsahu, který bude v rámci cenové hladiny s předplatiteli sdílet. Fanoušci „srdcaři“ ho ale můžou chtít podporovat třeba jen tak, aniž by za to dostali něco navíc. To samozřejmě hodně záleží na tom, jakým způsobem komunikuje se svou komunitou a co za obsah tvoří.
Proč je fér za dobrý obsah zaplatit?
Pokud jsme s něčím spokojení, proč bychom svou spokojenost nemohli také vyjádřit finanční podporou? Když se nám líbí obraz v galerii a chceme si ho pověsit doma na zeď, automaticky počítáme s tím, že za něj musíme zaplatit. Jsme zvyklí platit za jídlo v restauraci a víme, že v ceně se odráží cena surovin, čas na přípravu i práce kuchaře. Přijde nám to fér a když jsme spokojeni i s obsluhou, přihodíme jim nějakou tu korunu navíc.
S internetovým obsahem by to mělo platit stejně. Úspěšný tvůrce poskytuje nějakou přidanou hodnotu, ať už je to třeba zajímavý článek, sdílení know-how nebo krásná fotka, která nám udělá radost. Sám do toho investuje spoustu času, kreativity a ve spoustě případů také vlastních financí. Myšlenka, že by všechno mělo být zadarmo, by měla už být dávno zapomenutá. Za dobré věci je fér zaplatit a to hned z několika důvodů:
- Podpora – pomůžete tvůrci v další tvorbě a umožníte mu se rozvíjet, zkoušet nové věci, které s vámi bude sdílet.
- Zpětná vazba – tvůrce dostane jasný signál, že se vám jeho tvorba líbí a motivuje ho to do další činnosti.
- Ocenění – dáte tvůrci najevo, že si jeho práce ceníte a chcete mu poděkovat za energii a čas, který do toho vložil.
Čísla mluví jasně
Ačkoli pojem „Creator(s) economy“ vznikl teprve před deseti lety, čísla mluví jasně – monetizace kreativního obsahu je na vzestupu. Od roku 2012, kdy se poprvé začalo mluvit o creator(s) economy, se tenhle roční příjem z této oblasti pomalu navyšoval. Velký skok zaznamenaly statistiky mezi rokem 2019 a 2020, kdy příjem v roce 2020 byl téměř dvojnásobný, než v roce 2019. Asi nikoho nepřekvapí, že situace s Covid-19 rozvoji dost pomohla, protože pro některé tvůrce se monetizace online obsahu stala jediným příjmem. Nejnovější statistiky ale ukazují, že jsme teprve na začátku a můžeme očekávat velké věci.
V České republice jsme s rozvojem creator(s) economy trochu pozadu oproti západním zemím, ale už i v našich končinách se tahle myšlenka celkem rychle usadila a začíná se rozrůstat. I to je jeden z důvodů, proč Forendors vzniklo – aby podpořilo české tvůrce v jejich činnosti a usnadnilo jim monetizaci jejich obsahu.
Chcete to zkusit?
Máte co nabídnout a chtěli byste zkusit monetizovat to, co vás baví? Zaregistrujte se na Forendors a buďte mezi průkopníky Creator(s) economy v České republice.
Máte dotaz, nevíte jak začít, nebo si nejste jisti, jestli je váš obsah vhodný k monetizaci? Napište nám na [email protected] a my to s vámi rádi probereme.